جمعه ؛ 30 شهريور 1403
05 اسفند 1400 - 08:19
به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک توسط روسیه ،بحران اوکراین را وارد فاز تازه‌ای کرد

شلیک به قلب ناتو

قانون‌گذاران مجلس دومای دولتی «مجلس سفلی» و مجلس شورای فدراسیون روسیه «مجلس علیا» فرمان صادر شده ولادیمیر پوتین درباره به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین را تصویب کردند.
کد خبر : 11179

پایگاه رهنما:

قانون‌گذاران مجالس سفلی و علیای روسیه در جلسات جداگانه قطعنامه پیشنهادی با موضوع تصمیم رئیس‌جمهور این کشور برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را تأیید و تصویب کردند. منابع رسانه‌ای در روسیه شامل «مسکو تایمز» خبر دادند، قانون‌گذاران مجلس دومای دولتی «مجلس سفلی» و مجلس شورای فدراسیون روسیه «مجلس علیا» فرمان صادر شده ولادیمیر پوتین درباره به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین را تصویب کردند.
اعزام نیرو‌های روسی به شرق اوکراین
طبق این گزارش، در جلسه رأی گیری در مجلس دومای روسیه این موضوع با اتفاق آرای قانون‌گذاران تصویب شد و بعد از تصویب، اعضای مجلس دوما به نشانه خرسندی ایستاده به تشویق تصویب
به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری واقع در دونباس پرداختند. در مجلس شورای فدراسیون روسیه هم قانون‌گذاران مجلس علیای این کشور با اتفاق آرا آن‌ر ا. تصویب کردند و به تصمیم
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور در قبال دونتسک و لوهانسک مهر تأیید زدند.
رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات دونباس واقع در شرق اوکراین موضع‌گیری کرد و استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. وی همچنین به ارتش این کشور دستور داد برای حفاظت از ساکنان این دو جمهوری در برابر حملات ارتش اوکراین، وارد دونتسک و لوهانسک شوند و مأموریت «حفظ صلح» را انجام دهند.
وحشت غربی‌ها از فرمان پوتین
اقدام روسیه در قبال تحولات شرق اوکراین، با واکنش شدید آمریکا و متحدان غربی‌اش عضو ناتو مواجه شده است و آن‌ها مسکو را به «نقض حاکمیت ارضی اوکراین» متهم کرده‌اند. کشور‌های غربی همچنین از تدارک خودشان برای اعمال تحریم علیه روسیه خبر داده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به کشور‌های غربی درباره تهدید مسکو به اعمال «مادر همه تحریم‌ها» واکنش نشان داد. این مقام ارشد روس گفت: «ما به تحریم‌ها عادت داریم. ما می‌دانیم که در هر حال چه با دلیل و چه بدون دلیل، تحریم‌ها علیه روسیه اعمال خواهند شد.» رؤسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا با
«غیرقانونی و غیرقابل قبول» اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، گفتند که بروکسل اولین بسته تحریمی را علیه روسیه ارائه خواهد کرد. آن‌ها افزودند که این تحریم‌ها کسانی را که در این تصمیم دخیل بودند و همچنین بانک‌هایی را که از ارتش روسیه و سایر عملیات‌ها در این مناطق حمایت مالی می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. طبق بیانیه منتشر شده در این خصوص، این تحریم‌ها همچنین توانایی کشور و دولت روسیه برای دسترسی به سرمایه و بازار‌های مالی و خدمات اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهند داد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا قصد دارد واردات و صادرات این دو منطقه جدا شده را با اقدامات مشابهی که پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اجرا درآورد، سرکوب کند.
به نوشته روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»
به گفته افراد مطلع، اقدامات اتحادیه اروپا در صورت تصویب ۳۵۱ عضو دومای روسیه و همچنین افراد و مشاغل مرتبط با اقدامات روسیه در مناطق جدایی‌طلب را هدف قرار خواهد داد. به گفته این منابع، حداقل دو بانک فعال در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین نیز در صورتی که این پیشنهاد‌ها مورد حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد، ممکن است هدف گرفته شوند. رؤسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا در بیانیه خود گفتند: اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا در مرحله بعد اقدامات بیشتری را با توجه به تحولات بیشتر اتخاذ کند.
تحریم‌های انگلیس علیه بانک‌ها و میلیاردر‌های روس
پس از دستور روسیه برای اعزام نیروی حافظ صلح به شرق اوکراین، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هم تحریم‌هایی را علیه پنج بانک روسی و سه میلیاردر اعلام کرد. نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد که اقدامات روسیه به منزله «تهاجم مجدد» به اوکراین است که بخش‌هایی از آن در سال ۲۰۱۴ به‌طور «غیرقانونی» توسط روسیه ضمیمه شد.
به گزارش BBC، او به نمایندگان مجلس عوام انگلیس گفت که لندن اکنون باید خود را برای بحران طولانی مدت آماده کند و افزود در صورت تشدید اوضاع، «اولین رگبار» تحریم‌ها تمدید خواهد شد. به گفته جانسون، سه فرد روس که تحریم شده‌اند، دارایی‌هایشان در بریتانیا مسدود می‌شود و نمی‌توانند به آنجا سفر کنند. جانسون همچنین رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که دولت اوکراین را انکار و بهانه‌ای برای یک حمله تمام عیار فراهم می‌کند.
اوکراین یک جمهوری سابق شوروی است که با روسیه و اتحادیه اروپا هم‌مرز است. این کشور عضو ناتو نیست، اما یک «کشور شریک» است به این معنا که ممکن است در آینده به این کشور اجازه داده شود به ناتو بپیوندد. روسیه به دنبال آن است از قدرت‌های غربی این تضمین را بگیرد که اوکراین هیچ‌گاه عضو ناتو نمی‌شود؛ در حالی که کشور‌های غربی آماده دادن این تضمین نیستند. تعداد زیادی از شهروندان اوکراین از اقوام روسیه‌ای هستند و پیوند فرهنگی و اجتماعی نزدیکی با روسیه دارند. از نظر استراتژیک، روسیه اوکراین را حیاط خلوت خود می‌داند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، ادعا می‌کند که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود در اروپای شرقی را متوقف کند.
او همچنین بار‌ها استدلال کرده که آمریکا در سال ۱۹۹۰ تضمین داده ناتو به سمت شرق گسترش نیابد، اما به گفته پوتین این قول شکسته شده است. بدون شک، مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا بار دیگر سردرگمی وی را در قبال بحران اوکراین به تصویر کشیده است.
بایدن سردرگم است
مقامات آمریکایی از یکسو بر طبل جنگ در کی‌یف می‌دمند و از سوی دیگر، بار‌ها در بزنگاه‌ها تأکید می‌کنند قصد ورود نظامی مستقیم به منازعه اوکراین را نخواهند داشت. در هر حال، اعمال تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، واکنش‌های تندی را از سوی روسیه متوجه واشنگتن و بازیگران اروپایی ناتو خواهد کرد. تنها یکی از این واکنش‌ها، می‌تواند حضور پررنگ‌تر نظامی روس‌ها در مرز اوکراین و فراتر از آن، استقرار نیرو‌های روسی در آمریکای لاتین (ونزوئلا و کوبا) باشد. از سوی دیگر، دولت آمریکا می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی استقرار چندهزار نیروی آمریکایی و همچنین کشتی‌های جنگی و هواپیما در کشور‌های متحد ناتو در بالتیک و شرق اروپاست و این توسعه مشارکت نظامی آمریکایی در بحبوحه رشد نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین است. مقامات روسی عنوان کرده‌اند چنین اقدامی به معنای اعلان جنگ آمریکا به روسیه خواهد بود.

ارسال نظرات